17 apr. 2011

Lördag

Vakna upp och det.. gissa vad? Snöa. Igen. Så dagen blev kortare då värdarna inte kunde riktigt komma underfund med vad jag skulle göra ute i snöyran. Helt lagom passligt efter de tre dagarna spenderade ute i ingenstans med en massa härjas.

Jag utfodrade korna. Vilket visade sig inte vara min dag. Första balen jag körde till ettåringarna brast på halva och spridde sig över hela körvägen. Efter några svordomar och backande med traktorn fortsatte jag min färd till ettåringarna. Var jag lämnade av den första balen. Så for jag efter följande bal som brast så fort jag lyft den. Jag svor. Tittade på den och konstaterade att den går till korna nästa gång vi utfodrar jag tänker inte köra den hela vägen till ettåringarna då korna är närmare. Sedan var det dags att samla upp snören från balarna. Detta gick inte lika dåligt. Jag höll på att samla upp alla snören när jag blev att se på en kalv. Den såg lite skranglig ut där den stod. Med kon tätt intill. Så såg jag på den en gång till och märkte att det inte kan vara en mycket gammal kalv. Hos ettåringarna finns även snören att samla ihop från deras utfodringsställe så jag tänkte att jag samlar ihop dem innan jag letar rätt på värden och berättar om min upptäckt. Medan jag i min egen takt samlar ihop snören kommer han gående över gårdsplan för att hjälpa mig. Kalven hade försvunnit ur mina tankar då han frågar om något extra hänt. Vi samlar ihop snören. Då slår det mig att jag inte sagt om kalven så jag gör det. Vi beger oss iväg för att kolla. Där står en färsk kalv och jag hade riktigt rätt. På vägen visar jag mina missöden med balarna och han beslutar sig att han måste visa hur man plockar upp en söndrig bal nån dag. Eftersom praktikanten tycks söndra fler.

Efter allt detta var det dags att kolla internet ifall några vänner skulle vara online. Jag fann en syster. Både på facebook, msn och sedan måste jag prova hur skype fungerar. Det fungerade ungefär. Jag hörde henne och hon hörde mig. Ganska skönt att få prata svenska emellan. Har tillåmed i små omgångar lyssnat på finskmusik bara för att det finns behov ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar