16 apr. 2011

I mitten av ingenstans

Äntligen tillbaka från ingenstans, 5 timmar från Milk River var jag bor. Jag har altså spenderat tre dagar ute på en ranch som man inte fick rymma från. Inte dricka alkohol eller inta droger. Det var den stora känslan av dåtid. Rättare sagt känslan av att vara på skribaläget kom tillbaka. Ranchen är mycket religiös och vi fick inte se på Eurotrip eftersom språket inte var godkänt.

Hela seminariumet är till för att vi skall lära känna de andra praktikanterna runtom i Alberta och att vi skall få information om det vi bör känna till om att bo i Kanada. Första dagen fick vi besök av Kanadensiska polisen. I deras röda uniform, den är så vacker. De var där för att berätta om lagarna hur strickta de är med att ha alkohol i bilen eller inte ha. Med andra ord du ska ha alkoholen oöppnad i bakluckan. För är den öppnad eller inom räckhål för nån person i bilen kan man få böter. Det är bra att veta. Sedan fick vi också veta lite annan bra fakta allt de hade att säga handlade inte om alkohol.

Vi hade även den stora chansen att rida wester ridning. Rättare sagt sitta på en häst och ha den att gå efter varan i kö. I isande kall vind utan vantar. Som nämnt inte det roligaste jag vart med om. Ungefär som 5 marks ponnyridning.

Fick lära känna underbara människor, som jag hoppeligen kommer att finna tid att spendera mera tid med. Lärde mig en ny kortlek. Som jag forlorade i eftersom jag inte är tillräckligt snabb och blev spoon..sies! Kortleken hette SPOON och hade samma konsept som åsna, fast man skulle kasta sig efter en sked. Men eftersom några inte var tillräckligt snabba så förlängdes namnet. Det var också en våldsam lek.

Sista kvällen skulle vi ha rodeo. Och förväntningarna var stora när vi begav oss till platsen. Det tisslades om en mekanisk tjur och tasslades om riktiga hästar. Själv var jag skeptisk eftersom hela lägret hittills inte haft nån kick på alla de små underhållnings lekarna de erbjudit. Väl framme öppnade vi dörren och möttes av 4 stycken trä hästar på hjul. Besvikelsen kändes i hela rummet speciellt av de som hoppats på något häftigt. Själv brast jag ut i skratt och sa att det snart kommer att bli en tävling. Riktigt rätt hade jag när de ställde upp de 4 hästarna och lite diverse material inför tävling. vi tävlade fyra i var lag och skulle skjutsa över en på hästen och ryttaren skulle klä på sig kläder och skjutsas tillbaka. Alla i laget skulle göra detta. Första omgången vann vårt lag. Sedan var jag med en gång till. Denna gång gick det inte lika bra för vi skulle dra en lapp och göra det som stod på lappen och det var ett annat lag som vann. Fast det var lagom barnsligt så var det hur kul som helst. Efter detta blev det igen dags för att spela spoon.

Sista dagen var vi och besökte ett hutterine sammhälle. Det var konstigt, för rent och jag ville bara bort. Efter det blev det besök till John Deeres försäljningsplats. Nothing runs like a deere. Vi fick mat och info om säkerhet bland maskiner och shoppa loss i affären med John Deere produkter. I Kanada är 60% av alla traktorer John Deere (eller var det bara i Alberta) stor skillna det är hur som helst massor.

Efter detta var det äntligen dags att sätta sig i bilen för att åka den långa vägen hem. Bestående av 5h, en matpaus och en shopping paus i walmart. Bara hastigt 10 minuter. Så nu har jag sett den butiken. Eller en del av den för att vara korrekt. Nu skall jag lägga mig att sova i min sköna säng och vara redo för arbete imorgonbitti.

3 kommentarer:

  1. Kanada har antagligen världens stiligaste polismakt, NU blir jag avundsjuk ;)

    SvaraRadera
  2. Jepp de har :D men den röda dräkten har de bara vid specialtillfällen.. Så annars har de blåa dräkter med gult sträck. :/

    SvaraRadera