26 maj 2011

Onsdag :) efter en paus från bloggande på några dagar

Dagarna flög iväg traktorn stod stilla. Sedan vände vinden och turen kom flygande som en storm. Mittiallt hade vi traktorn igång och vi körde på från morgon till kväll. Så att veckoslutet kunde bli ledigt för mig. Vad glad jag var. Ringde upp en kompis och vi bestämde oss att fara till USA på söndagen eftersom hon skulle till Calgary på lördagen. Jag tog mig an lördagen som shopping i Lethbridge det var nästan en bortslösad dag för jag hittade nästan inget. Sen kom äntligen morgonen som vi skulle bege oss ner till USA. Vi startade senare än vad vi kommit överäns om eftersom min vän försov sig. Men de gör inget. Vi startade närmare 9 istället för klockan 6 som menat. I tullen fick jag ett formulär att fylla i för att få ett visum att besöka USA hur många gånger jag vill. Visumet håller 3 månader så inom den tiden måste man förnya det om man vill besöka USA igen. Första staden vi stannade i var Great Falls det låter som om det skulle finnas ett stort vattenfall där. Men det lär vara jätte litet vi såg de inte utan vi bara shoppa loss där. Jag som alltid har så svårt att hitta saker att köpa. Fast denna gång plockade jag bara en massa kläder ner i shoppingvagnen. Vilket inte är jag.

Vi körde ner till Butte (uttalas Bjuut) och sedan bestämde jag mig för att det var nog söder så vi styrde kosan uppåt emot Missoula istället. Varpå vi sovde över natten i ett motell. Före det så sökte vi med hjälp av gps efter walmart för att shoppa lite till och sedan ett matställe. Som vi hittade en ljuvlig plats var de serverade en vitlöks pasta portion som verkligen smakade vitlök. Denna fick mig att tänka på min mor. Hon borde ha smakat den pastan, nami den var god! Efter det så räckte det för dagen så vi tog kvällen. Tack och gunatt.

Jag vaknade från en mardröm. Fast då jag slagit upp ögonen hade jag bara den obehagliga känslan kvar inom mig. Drömmen var bortblåst.

Vi startade färden tillbaka till Great Falls eftersom mitt resesällskap ville till 2 butiker där. Då jag körde så kved bilen massa. Jag stannade kollade oljan lät den stå och vi for till allas favorit Walmart för att skaffa de produkter vi behöv. I Walmart stannade vi på en kaffe så bilen kunde bli kall så att vi kunde fylla på lite kylarvätska så den inte behöver gå het iaf och sedan fyllde vi på olja. Nästa gång vi startade var den normal igen. I Great Falls blev det ännu mer shoppande när vi hade besökt alla butiker tog vi matpaus och startade hemåt. I tullen så sade vi bara vad vi hade köpt för i USA och körde igenom. Min vän lämnade in sitt visum eftersom hon beger sig hem till sitt hemland så småningom.

Då jag äntligen kom hem ville jag granska mitt pass för att se vad de stansat fast där. Till min stora förvåning möttes jag av fel namn, fel allt. Arg som ett bi kunde jag se att de stansat fast fel! Argh! Tänkte att jag måste ringa till tullen följande dag för att se vad de har att säga. Inte mycket jag orkade eller kunde göra.

På morgonen vaknar jag av väckarklockans arga toner. Masar mig upp. Ska utfodra ettåringarna. Traktorn fastnar fler gånger Hippsie ger upp. Går hem för att ringa till tullen. Signalerna går fram. Jag blir svarad av en telefonsvarare som säger hur man ska göra för att bli kopplad rätt. Tryck 1 om du har frågor om import av bilar, tryck 2 om du har frågor om import av bilar, tryck 3 om du har frågor om import av frukt.. De fortsätter med sin ramsa jag vet inte vad jag ska trycka på för nummer.. Tryck 323 om du är pilot och vill veta om luftrummet, tryck 8 om du inte hittar passande eller om du inte vet vart ditt ärende hör så kan de koppla dig rätt. Wau jag hittade min nummer. Trycker ner 8 och möts av en mans röst som frågar vad mitt ärende är. Jag föklarar vad som skett och får som svar att det är att komma ner nästa gång så reder de ut allt. Jag frågar som att försäkra mig att jag inte behöver komma ner direkt och får ett positivt svar. Glädjen är stor och jag inser att jag har inget att göra än att vänta på att hostpappan kommer hem tillbaka. Suck. Nåja jag loggar in på facebook och msn och pratar med kära från Finland. Vilket underbart sätt att spendera tiden på.

Efter det så är det dags dör veckans höjdpunkt aka förgifta gophers, not. Dags att söka fram ämbar och matskedar av plast. Bara för att sedan gå ut på fält och ge en sked med gift/havre till varje gopher hushåll. 4h senare är jobbet gjort. Tack för mitt lediga veckoslut så hade jag bara lite att åtgärda. Eftersom de giftade i helgen. Livet ler. Fötterna är sjuka efter allt gående i det mjuka underlaget med gummistövlar. Tisagen går mot sin ände..

Och jag vaknar av att det är onsdag. Ser på klockan den visar lite över 6 jag stänger ögonen och väntar på att klockan skall ringa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar