18 maj 2011

Ah detta underbara jobb

Har nu arbetat 9 dagar i sträck och ännu ser det inte ut att komma en ledig dag. Fast de lovade mig ledigt veckoslut för inkomande veckoslut men det är som bortblåst. Nu är det jobb som gäller. Ifall de inte ändrar sig på lördags morgonen och säger att jag har ledigt. Suckar.

Har aldrig tidigare upplevt en person som har så svårt att ta beslut innan morgonen för dagen som gryr. Jag är en person som planerar noga alla dagar så att det inte dyker upp några överraskningar men det går inte på denna gård. Mystiskt kanske jag borde ta upp det med mina värdar för det kommer att bli jobbigt i längden.

I lördags brännmärkte vi 32 kalvar. Jag fick äran att få dem in i behandlingsboxen. Så jag har inte brännmärkt en kalv. Turen var med mig och jag undvek att bli sparkad en enda gång. Sedan då vi skulle bahandla korna hade dottern i huset inte lika tur, och en ko slapp till att ge henne en rejäl spark. Förvånansvärt genom behandlingsgången varpå det skall vara säkert att behandla djuren. Vig var den kon eftersom hon fick ut en fot mellan ribborna för att ge en spark åt denne person som gav henne en pick i baken. Detta fenomen tog hela dagen fast de räknat med att vara klara till lunch.

På söndagen var det dags att söndra traktorn. Det är sen synd. Jag fick harva hela dagen medan man kör där fram och tillbaka. Fram och tillbaka. Kollar att allting blir harvat följer med temperaturen på traktorn. Kör fram och tillbaka. Så upptäcker man plötsligt att åkern börjar se bearbetad ut. Kollar klockan den har rusat fram. Fortsätter köra fram och tillbaka. Harvar lyssnar på mp3 spelaren. Sog mittiallt tystan i ena hörluren. Kollar klockan. Ser på åkern bearbetar det sista. Klockan visar 19.40. Hups kör tillbaka traktorn. Möter värdpappan och kör hem för att äta. Efter en 12h dag smakar maten jävligt bra. Senare dyker värdpappan upp och säger att traktorns vattenbehållare har spruckit. Och jag som var så noga med temperaturen. Dock att den var aningen för hög. Så nu har två dagar gått åt till att få igång traktorn. Jävlar! Mitt lediga veckoslut försvinner för mig.

På måndagen stred jag för att få igång min telefon som slutat fungera. Först försökte vi få en online sida så att jag enkelt kan kolla hur mycket pengar jag har på kortet. Fungerade ej. Sedan ringde jag till bolaget. Väntade 30 minuter i kö för att höra att jag måste chatta online. Loggar på datan hittar sidan. 45:e i kö. Maten dukas fram och jag stänger av datan. Efter maten loggar jag in på nytt 43:e i kö. Tusan att jag int lät den vara på. Väntar. Medan jag väntar tar jag mig en dusch. Då jag återvänder är det 20:e i kö. Efter många minuter timmar. Så kommer jag in på chatten och får till min glädje veta att man inte kan laga en online sida om man inte har pengar på kortet. En svordom senare ser jag på samma sida, svär igen. Klickar fram varpå man betalar in pengar på kortet. Tar fram mitt visa-kort och knäpper in siffrorna och trycker på betala. Fram spottar datan att den kräver ett exixterande visa-kort. Kollar ner på mitt kort. Suckar. Tar mitt kanadensiska kort och trycker på betala på annat vis. Klickar vidare och inväntar att den ska fråga efter en kortnummer. Till min förvåning finns inte min kanadensika bank där. Nu är måttet rågat nu stänger jag av hela skiten och tar en diskussion med mina värdföräldrar som lovar ordna pengar på mitt kort på ett annat vis.

Vad är det för fel på mig och bankkort vi passar aldrig ihop...

1 kommentar:

  1. Ja....det är inte lätt att förstå sig på vare sig bankkort eller internetsidor...

    Hoppas ni får/har fått traktorn fixad fort!!

    SvaraRadera