7 maj 2011

Dagen då allt lyckades

Morgonen började bra. Jag vaknade fullt utvilad efter att ha varit på middag i huset. De hade morsdagsmiddag till min hostmamma så hela familjen var närvarande och det dracks vin och öl. Samt vi åt urläcker mat. En sen kväll för att lägga mig. Ändå vaknade jag pigg och glad.

Vi begav oss till byn för att hämta hem traktorn. Som hade ett platt hjul. Efter några svordomar for vi efter två kissor. Den ena fick namnet Tuuli efter mycket funderande den andra är än odöpt då namnen jag säger inte duger. Tänker kalla dem Tofslan och Vifslan för mig själv. Kommer även snart att bli kattboom eftersom båda katterna väntar ungar. Så med andra ord är det två små honor. Den ena är tam som bara vad medan den andra är skygg och gömmer sig. Det skall vi göra ändring på.

Efter att vi hade hämtat hem kissorna fick jag min första check ever så nu har jag pengar på konto bara att fara ut och slösa! När man äntligen inte behöver köpa allt på kredit. Efter att traktorn hade fått fixat hjul var det bara att köra hem den. Idag undvek jag att försöka köra över quaden. I förrgår var jag fullt i mina tankar då jag skulle parkera traktorn hittade en lämplig plats och vände in till den. Kollade runt mig mittiallt slog det mig att det är där quaden står! Jag slog på kopplingen och bromsen. Stannade. Kollade runt ihopp om att hostpappan inte skulle sett. Där står han på avstånd och ser på. Senare får jag höra att de var tur att jag inte körde över quaden. Lite nolo.

Så var det ettåringarna och kornas tur att få mat. Jag gasar iväg med traktorn möts av en kosamling. Alla ställer sig framför traktorn. Jag kör emot dem de segar sig undan. Lastar på en bal vänder och möts av en envisare kosamling. Än en gång segar de undan långsammare denna gång. Samma rutt samma samling. Lastar på en bal kör igen in i samlingen. Korna segar undan medan kalvarna ställer sig mer och mer ivägen jag hoppar ut och visar vem som bestämmer. Kliver in i traktorn och kör den hastigt bort.

Jag får chansen att visa min intelligens inte bara en gång utan två gånger. Jag blir så glad. Jag skall öppna lådan med renches. Öppnar den fel och alla verktyg hoppar ut. Jag vill bara skratta och gråta. Plockar in allt på rätt plats och fortsätter. Nästa gång jag gör samma sak är vi ute på fält och jag ska snabbt ta fram ett verktyg. Resultatet samma. Hippsie sprätter ut allt för att spendera tid med att plocka allt tillbaka. Efter att vi fixat det som skulle göras sätter jag mig i röda trucken och ska köra hem den. Jag backar vänder och kör framåt. Ser på en stolpe och vänder lite mer. Donk. Bilen tar i stoplen. En svordom bubblar fram och jag slår i backen. Vänder mer och kör hem.

Idag har jag funderat många gånger ifall jag bara borde dragit täcket över huvudet och sovit vidare? En dag till avklarad nu borde jag skärpa mig och skriva hela rapporten klar för April månad. Det är något som jag tänker skjuta ner en annan dag. Nu ska jag ta mig ett täcke över huvudet och glömma alla misstag. Tack å gonatt

1 kommentar:

  1. Alla misstag på en dag, kanske du har gjort misstag så det räckte för en vecka framåt? Hoppas ju att det fungerar så så har man nån tröst då man själv råkar ut för liknande dagar....

    Varför Tuuli?

    SvaraRadera