28 feb. 2011

Udda drömmar

Inatt då jag skulle fara och sova, kände jag en oroligkänsla jag sällan känner. Jag läste en stund. Plötsligt kände jag mig inte ensam. Kollar omkring i rummet inte en katt. Jag lägger undan boken. Fantasin löper iväg, jag hör det som inte finns. Jag känner närvaro av den som inte finns. Sakta vänder jag mig på sida intalar de ord som stärker mig mest "Allting känns mindre hemskt om man blundar".

Efter fler timmar som jag vändt mig, försökt somna dras jag in i ett mörker som kramar sig om hela mig. Jag sover. Jag faller in i fler drömmar de är absurda och utan mening. Mitt på natten rycks jag upp till ytan av att nån krafsar brevid mig. Jag slår upp ögonen det är mörkt. Klockan visar 3.24 katten kommer in i rummet. Ett suckande ljud kommer ut ur min strup innan jag masar mig upp för att släppa ut katten. Hastigt in under täcket igen. Jag blundar.

Mittiallt kastas jag ut i vardagen. Det är kväll och jag gör igång bastun för min gäst, min syster. Min rumskamrat har heller inget emot att vi har bastu denna kväll. Då vi sätter oss i bastun sätter jag mig längst till höger brevid min katt, min förra katt. Hon ser lugnt på mig med sina vackra gröna ögon. Min syster kommer in, ber snällt om hon får sitta där jag sitter. Jag svarar nekande att jag sitter här nu och det är faktiskt jag som gjort igång för bastu. Hon blir förnärmad och ställer igång ett skådespel klagar på att hon aldrig får nåt att alltid jag är i vägen och tror jag har rätt att bestämma. Jag tittar förvånat på hennes skådespel, varifrån kommer nu detta. Hon slutar inte utan börjar ta upp gamla saker jag gjort fel. Jag slår upp ögonen kollar febrilt i det mörka rummet. Jag är hemma jag är i min egen säng och jag har just vaknat. Blickar hastigt på klockan den visar 6.05. Efter att jag suckat vänder jag mig tungt på mage. Känslan av att inte vara ensam har släppt och jag känner mig pigg. Fast jag känner mig pigg beslutar jag mig för att vara lat och ligga kvar. Det som jag har planerat för idag kan jag ändå inte göra denna tid på dygnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar