5 feb. 2011

Jag ska måla hela världen...

Idag efter mycket planeras så har jag äntligen tagit penseln i min hand och på börjat min projekt som jag så länge pratat om. På tal om projekt. Jag hatar ordet projekt det låter som om det är något som måste bli klart. Som kräver att man gör det och planerar varje steg, beskriver vad man gjort och sedan skriver vad man skall göra. Så om jag på börjat min dröm istället. Så låter det trevligare!

Jag har altså äntligen täckt in hela golvet, alla skåp och sökt fram en stol att stå på. Allt detta bara för att måla taket vitt igen. Turen var på min sida och jag fick hjälp att öppna målfärgsburken. Det var bara för mig att titta på medan burken öppnades och en del av innehållet tömdes i en liten burk. Denna burk var ämnad för mitt bruk. Jag tog upp penseln i höger hand, satte burken med färg på bordet och klev upp på stolen. Sträcker ut hela min fulla längd för att dra det första penseldraget med vitfärg. Begrundat vad jag åstadkommit mittiallt tycker min hjälp att han också skall måla. Han drar åt sig en målarrulla och lägger den på ett skaft. Hastigt doppar han den i färgen och drar över taket. Jag ser hur det ser ut och konstaterar tyst att där for min arbetsro. Min hjälp utbrister snabbt att detta går på en halvtimme. Mittiallt får jag dra färg på alla kanter, skrymslen och lister snabbare. Efter hand som jag arbetar mig framåt får jag flytta stolen för att nå taket. Allting går undan jag målar där jag slipper till, för att de rum åt min hjälp som stryker på så mycket färg han hinner. Jag kastar en blick på golvet för att se hur mycket vi klottat. Ganska lite i mitt tycke. Inte se för länge för då säger hjälpen till att jag skall passa mig för att inte få en hel massa färg i håret. När jag äntligen kommit igång så tog taket slut, allt var målat. Kollar upp och känner mig nöjd. Ser hur hela taket ser ojämnt målat ut. Blundar. Tänker att det måste vara för att färgen torkar.

Senare på kvällen går jag för att inspektera arbetet och se om det behöver förbättras imorgon. Små missar upptäcks direkt. Tur att det finns färg i burken så det är bara att stryka på ny färg imorgon.

Efter denna betungande granskning av att glo upp i taket tycker jag det passar sig att se en film! Inte första gången jag tycker det är passande. Står framför alla mina dvd:n och väljer. Blicken fastnar på "Grand Theft Parsons" och väljer den. Jag gillar den filmen den har bra repliker, rolig story och den känns passligt lång. Kan rycka ur en replik som jag minns bra "You missed a gap 50 yards wide and hit a wall... In broad daylight!" Länge sen jag sett den filmen och jag hade glömt hur bra den är.

1 kommentar:

  1. Jag kan gissa mej till vem din hjälp var ;) Hoppas du blir nöjd!! :)

    SvaraRadera