15 aug. 2010

ta mej några år tillbaka

Klockan ringer. Jag vaknar i ett ryck, utan att egentligen ha nåt på agendan har jag klockan att ringa. Vad var det jag drömde om? Det var något trevligt jag vaknade med ett leende på läpparna men minns inte var det var. Tar mej emot kaffekokaren för att få igång morgonen. Medan jag dricker en kopp kaffe å tar några kex till kommer jag på att jag inte varit till hästarna på länge. Tycker det känns som en bra ide, drar ett par mjukisbyxor på samt en topp. Kollar mej hastigt i spegeln, eftersom det e en vana. Går ut till hagen där hästarna står. Egentligen e jag int hästtokig men.

Går mot de två hästarna i hagen, termometern visade stadigt på 27 grader. Det är varmt och fuktikt i luften känns mycket varmare och nästan tropiskt. Väl framme hos hästarna skrapar jag den ena i manen, den ser lugnt tillbaka på mej. Jag sätter mitt ansiktet emot dess kropp och andas in lukten av häst, kanske mera doften av häst. Hästar luktar gott.

Det tar mej fler år tillbaka och jag blundar föreställer mej att hästen e rödbrun och större. Medan jag blundar minns jag det som de var igår. Som om det var Tony jag lutar emot och andas in hästdamm och svett av. Vill inte öppna ögonen vill bara att tiden skulle flyttas 3-4år bakåt. Att framför mej skulle stå en fuxfärgad hannoveran. Som jag skulle kunna sadla och ta en tur med över åkrarna. Jag och Tony vi förstod varandra.

Jag öppnar ögonen framför står en brunsvart häst. Jag tycker det känns tungt att andas som hela luften e tung. Måste bero på vädret. Ger en sista klapp till hästen innan jag ger mej av för att finna en bok jag lämnat i soffan. Läser en Henning Mankell bok har inte än hunnit komma så långt men redan har dekkaren börjat med ett mord. Dekkare hör till mina favorit böcker samt Mankell till mina favorit författare, han kan skriva så berättande. :)

2 kommentarer:

  1. Har vi hört denna kommentar förr? :p Ja det har vi, du skriver så bra kära syster :)

    Tänkte först på en annan häst, mycket längre bak i tiden. Men när du skrev att hästen är större förstod jag att det inte var samma häst jag tänkte på :P

    SvaraRadera
  2. du e nog ack så snäll som säger att jag skriver bra :) jao den andra mindre hästen e nog ocskå saknad men den dagen var de nog den större jag sakna :P

    SvaraRadera