28 sep. 2011

Oj dagarna rusar igen

På arbetslistan står det "balning". Innan detta arbete sätt igång ska balaren fixas och göras i ordning för fältarbete. Detta tar också sin tid och svordomar.

Väl ute på fält så kör jag över alla strängar för att bilda dem till balar genom balarens mekanism. Allting börjar bra. Tills jag blir uppväckt från mina tankar, först förstår jag inte vad som händer när traktorn och sedan balaren rycker till. Det känns som hela maskinen tar ett skutt upp i luften. Hastigt lägger jag ner varvtalen och slänger i neutralt läge för att ta mig en titt på om några hjul fallit av. Med hjärtat i halsgropen klättrar jag ner på marknivå och går runt maskinen. Inget fel upptäcks. Jag räknar noggrant alla hjul. Turen är på min sida och de är kvar. Bakom maskinen skymtar ett hål. Jag blickar mot det och genast minns jag att jag vetat om hålet. Jag hade blivit varnad om att inte köra där med quaden för den skulle bli helt uppäten. Istället drog jag balaren över där. Hålet är så stort att jag skulle kunna krypa ner där och sitta. Det har även uppstått från bevattningssystemet det har läckt lite vatten där en gång.

Väl tillbaka i traktorn sjunker jag in i min musik och i mina tankar. Jag tar mig tillbaka till dagen jag lämnade gården för min semester. Jag lämnade gården i förtid. Trodde jag och detta slutade att jag kom fram lite sent. För jag hade inte räknat med att det skulle ta mig 5h att köra till mötes platsen. Väl där fick jag träffa de övriga resenärerna vi var 7 till antalet. Och vi spenderade en natt på området innan bussen tog sig vidare till spännande äventyr i BC.

Jag blir andra gången väckt ur mina tankar och inser att jag måste kolla fukthalten på balarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar