7 juni 2011

Onsdag

Tidagen började med att vänta. De skulle komma lastbilslass med ettåringar mitt på dagen. Altså lite över ett. De första lastbilslasset kom klockan två. Jag fick den stora äran att vänta med ettåringarna och hunden tills nästa omgång skulle komma om en halv timme. Jag tog min plats på quaden och väntade. Efter en stund visade klockan på tre. Jag blev lite irriterad. Satt snällt kvar då jag kände att det började droppa ner regn. Svor tyst och väntade det regnade lätt i en timme innan hostpappan ringde och sa att de är lite sena. Irritationen var stor. Jag kände hur jag fortsatte frysa. Väntade och väntade. 20 minuter över fem kom en lastbil körande emot mig. Jag kände hur vinden kylde ner hela mig ännu mer. Försökte vara vänlig och hjälpsam då vi skulle lära ettåringarna vid elnät fast jag bara ville svära och vara arg. Vi fick elstängslet upp riggat och korna att prova, han bad mig köra hem och hjälpa till att flytta de djuren och utfodra de som behöver. Då jag utfodrat djuren och min hostmamma satt upp stängsel för att flytta de som bör flyttas tar jag den gula quaden och kör ner efter ettåringarna. Då man kör den quaden känns det som om inälvorna hoppar omkring i en och vill komma ut. Den är för liten och efter att jag samlar ettåringarna emot det håll jag vill känner jag hur smärtan sprider sig från knäet. Jag tänker inte så mycket på det. Tummen blir sjuk av att hålla ner gasen hela tiden. Jag skakar vidare med quaden föser ettåringarna närmare porten jag öppnat för dem. Smärtan i knät tilltar och jag vet först inte om jag ska fortsätta. Ser på himlen, mörkret börjar lägga sig. Ser ner på gräset. De borde flyttas. Biter ihop och föser dem vidare. Med smärtan i knät får jag dem upp till den öppna porten innan quaden dör. Jag svär för det är en quad med koppling och jag får den alrig att fungera på första försöket. Efter tredje försöket är jag påväg att fösa djuren in genom porten till följande port varpå det väntar ett nytt frächt bete att betas. De ruasr iväg och visar sin tacksamhet genom att vräka i sig allt gräs närmast dem. Jag återvänder hem. Klockan står på 20 över 21 och jag kan lätt kryssa i en 12h:s dag. Middagen väntar hemma och äts snabbt och i tystnad. Efter det är det läggdags.

Onsdagen börjar med att klockan ringer och jag trycker på snooze knappen fler gånger innan jag äntligen reser mig upp för att intaga starkt kaffe. Jag ser ut genom fönstret det har regnat hela dagen. Jag blundar och ser ut på nytt. Det har fortfarande regnat. Eftersom vädret är som det är behöver jag endast kolla alla djuren och att de har allt de behöver. Sedan är min arbetsdag slut. Nu kan jag intaga fakta från böcker jag ämnat läsa. Bara jag finner ork. :)

1 kommentar:

  1. Katos det e fel dagar :D tänk måndag å tisdag istället! :D

    SvaraRadera