10 sep. 2010

Vi ska nu bara se..

Länge har jag funderat över att det skulle vara dags att köpa friheten åt sig. Med detta menar jag bil. En egen bil. Så att man är lite mera självständig och inte alltid behöver planera hur man ska göra allt.

Jag och välja bilar det skulle aldrig lyckas så jag tog med "plånboken och rådet" och vi begav oss till olika bilaffärer i närheten för att kolla utbudet. Först kolla vi igenom vad som fanns. I en butik sålde de en gammal, billig grön bil. Den stod ensam i garaget de hade just monterat på den. Vi kollade snabbt på den och begav oss vidare. På nästa ställe fick vi titta på en röd golf, som var lite dyrare. Men den var röd :) för att inte få upp förväntningarna så provkörde vi den aldrig. I följande affär så stod en gul ford ka på parkeringen och log. Det första min kommentar var "jag kör aldrig en GUL bil" med tanke på gulbil-leken...
Vi fortsatte vår färd att kolla bilar på sista stället fanns den en vinröd nissan, den glänste så fint att vi tog den på en provtur. Verkligen inget kap. Den betedde sig inte alls som den borde ha gjort. Klockan blev så mycket att de flesta affärer stängde bäst att ta sig hem tillbaka.

Följande dag tyckte "plånboken och rådet" att vi skulle provköra golfen iaf. Nåja den var ju röd :) Så vi begav oss iväg men innan skulle vi nog kolla på den gröna bilen än en gång. Nu hade den gröna bilen fått flytta ut bland de bilar som var till salu. "Plånboken och rådet" och jag gick runt och granskade bilen noga. Kollade efter defekter och andra fel. Mitt i allt frågade om jag ville provköra. Varför inte? Med tanken på den röda bilen satt jag mig bakom ratten och körde försiktigt iväg. Ut på asfalten. Längs vägen stäckte på "hjulen" och kom opp i 80km/h, tyckte den kändes helt okej att köra. Sen ville "plånboken och rådet" också provköra, han tyckte jag körde för försiktigt. Vi böt plats och han provade hur bilen betedde sig. Vi körde tillbaka. När vi kom fram lämnade vi över nyckeln och "plånboken och rådet" sade vi tar bilen. Jaha tänkte jag det var trevligt :) Så vi ska bara titta sluta i oho vi köpt den ändå. Så nu är jag en ägare till en grönbil :) hoppeligen en lycklig ägare :P

Igår sa de ka-sching i kassan så nu äger jag en del av bilen fast "plånboken och rådet" äger den större delen.

Tack o gunatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar