11 sep. 2010

Is it a sign?

Drömmar, ack dessa udda drömmar...

En helt vanlig dag min mor, syster och hennes vän känner sig res-sugna och vill ut på nya äventyr, konstigt nog tillsammans. De planerar och planerar och bestämmer sig för att Canada låter som ett perfekt resmål. Resan är bokad för februari månad. Jag blir utom mig och frågar om de inte skulle kunna tänka sig att flytta resan lite framåt? Oförstående ser de på mig och svarar att nej. Vi har just bokat och bestämt oss. Som så många andra gånger går jag till min far för att försöka förklara och få förståelse. Det skulle vara helt dumt att de reste till Canada i februari då de skulle kunna resa dit närsom helst på sommaren då jag är där. Min far vänder sig argt mot mig och säger "Vad skulle de ha för skillna om de reser dit när du är där eller inte är där?" Vadå ingen skillnad. Jag slår upp ögonen och blickar omkring i rummet, det var en dröm.

Idag på kvällen gick jag ut med hundarna. Jag stannade upp. Dimman låg tät över åkern. Kollade man emot huset såg man hur lampljuset skar fram i dimman. Allt detta var rogivande. Luften känndes rå och höstig. Man kunde urskilja var himlen och träden mötte varandra under dem såg man hur dimman låg över hela åkern som ett vitt täcke. Hundarna stannade upp de med, undrande över vad jag ser i mörkret. Min blick lyftes emot natthimlen, plötsligt slog en saknad emot. Saknaden efter kyla, ett snötäcke över marken och tydligare stjärnor. Jag ville ha knastrande snö under fötterna en pulka att lägga mig i och kallt så att andetagen skulle synnas som rök. Jag kände en tass emot min hand och rycktes tillbaka till verkligheten. Verkligheten som är långt från minus grader och snö. Isållet är den fuktig rå och mörk. Hösten är på kommande. Jag vände mig mot huset kallade på hundarna och gick hem.

4 kommentarer:

  1. Jamen :) Låter inte riktigt som far din det där!

    Hoppas det blir en sån vinter som du önskar :) Vill inte ha en råkall mörk tråkig vinter :(

    SvaraRadera
  2. Alldeles ljuvlig bild på din blogg annars ;) Det klarade hippsie med glans :D

    SvaraRadera
  3. :) vill ha en kall stjärnklar vinter me knarrig snö! :D hoppas de blir sån. och int såndä äckelsnö som smälter vid första solstråle och blir slask och blä :)

    Hippsie klara de helt ok :) sku bara vilja ha texten till på bilden :O vet int äns om de går...

    SvaraRadera
  4. Men jag har ju så på pysselbloggen? Vet int ens hur du ha fått bilden under texten jag :) Eller förstod jag fel? Minns int hur jag gjord heller för den delen :p

    SvaraRadera