13 okt. 2011

Saknaden av finska

Slår mig hårt i huvudet på kvällen när jag sitter fastklistrad framför datorn och försöker finna min ro att sitta still. Istället hoppar youtube fram med några snabba klick. Efter det letas mödosamt finskmusik fram för att spelas. I tonerna av "mato" försvinner en bounty. Jag stänger ögonen och lyssnar noggrant på varje ord och njuter av varje tugga. Kan livet bli bättre?

Till min ilska blir jag störd av att någon försöker få kontakt med mig över facebook. Hastigt svarar jag på frågan och återgår till mina drömmars värld och slänger hastigt på en annan finsklåt. Efter en stund hör jag ett plingande ljud och blir så förbannad att jag loggar ut ur facebook för att slippa dessa störande moment. Hah folk som vill prata med mig då jag inte har tid. Så jag sjunker sakta tillbaka till det finska språket och musiken. En konstig känsla jag aldrig upplevt innan. Skulle kunna kalla det en ny upplevelse.

Veckoslutet har gått åt till fest! Love it. Startade på fredags eftermiddagen och anlände till festplatsen på eftermiddag/kvällen. Och eftersom min tur visade sig så dålig att jag inte druckit tillräckligt erbjöd jag mig att vara chafför. Gjorde mig inte mycket eftersom festen fortsätter följande dag! Så medan de andra drack sig fulla och glada nöjde jag mig med kaffe och coca cola. Helt lagom. Det var en bra kväll mot morgonkvisten lurade tröttheten bakom ett hörn. Det skrämde jag bort med en extra kopp kaffe just innan vi begav oss tillbaka till huset. Som sedan visade sig vara till sitt fördärv. Hur jag än vände och vred tog det mig 3h mera att somna. Typiskt! Fick sömn en 6 tiden. Väl till klockan 9 var det liv i huset så då var det nog sovt. Började heller inte morgonen med cider utan väntade tålmodigt tills klockan blev eftermiddag. Dagen börjades med brunch och kaffe. Så lite nyttig har jag varit. På eftermiddagen drogs festen igång påriktigt och mittiallt var vi alla i bikini i en varmpool. Det var najs. Nästan lite som bastu men ändå inte, man kan hoppas. I denna varmpool spenderades många långa timmar. Som inte alls kändes långa, dock. Efter det så var det dags för mat. God mat med gott sällskap. På kvällen satt vi kring brasan. På tal om brasa borde byka mina braskläder. Även denna dag tog slut när morgontimmarna började visa sin närvaro. Och söndagen inleddes då alla steg upp. Denna dagen var det dags att plocka sitt pick och pack och dra sig hem. Men eftersom jag är så snäll och rar stannade jag en extra dag. Mest för att hjälpa till och städa upp. Det behövs alltid. Efter att vi städat huset begav vi oss till Calgary. Fast turen visade sig att vi var för sent ute på en söndag så mycket var stängt. Vi tog oss bort från storstaden och tog oss till en restaurang. Och jag gjorde som jag lärt mig från film. "steak, steak, steak.." Så jag valde en stek. Och god var den så tusan, rätt val. På kvällen satt vi oss framför tvn och kollade en film. Härlig dag med andra ord.

På måndagen bjöd hennes värdfamilj även mig på thanksgiving middag. Gott då den var över väntade jag en stund innan jag begav mig hem. Måste unna henne några extra timmar kommer så att sakna den tösen. Hoppas inte hon kommer att vara för långt borta. Väl hemma visade klockan på 22. Landet är stort. Sällan man tänker på det förutom då man kör.

Så gårdagen var vardag med arbete. Det var traktorn som skulle fixas, kul.

Idag har jag petat bort "får"stängsel. Vilken pina. Att först dra ut alla märlor för att sedan få stängslet ner, och sist rulla ihop det. Ju mer jag svär desto närmare kommer hunden. Hade henne bokstavligen i famnen då allt gick dit pepparn växer och jag var fly förbannad. Intressant. Leende sprids snabbt över ansiktet så man glömmer att ilskan just fanns där. Fick även träna min röst då hunden gav sig av efter en coyot. Annamma så jag skrek och till min glädje vände hon och kom till mig. Senare på kvällen berättar jag om denna triumf för min hostmamma som ser på mig och säger det var bra för coyots dödar hundar. Ojdå jag tittade på henne oförstående och svara att jag inte visste jag blev bara störd av tanken att hon rusar iväg. Om jag visste vad skabb var på engelska skulle jag sagt att jag var orolig för det. Men nu vet jag att coyoterna lockar hunden att springa i cirklar och sedan anfaller de hunden. Så det är inte så obetydliga som man tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar